ویدئوی اولین موتورسیکلت پرنده با همکاری NTN-SNR (قسمت دوم)

همان طور که در پست قبلی وبلاگ شبکه بلبرینگ ایران بیان گردید، شرکت فرانسوی AZARETH قصد دارد تا اولین موتورسیکلت الکتریکی پرنده را با نام LMV 496 تولید نماید و در همین راستا همکاری گسترده‌ای با شرکت بیرینگ‌سازی NTN-SNR انجام داده است. در واقع در این پروژه، شرکت NTN-SNR نقشی بسیار فراتر از صرفاً تأمین بیرینگ داشته است و یک تیم تخصصی از این شرکت به مدت سه ماه بر روی طراحی بیرینگ‌ها متمرکز بوده‌اند. همان طور که در پست قبلی ذکر شد، نیاز به گنجاندن یک توربین در وسط هر چرخ به منظور تأمین نیروی تراست لازم برای پرواز موتورسیکلت و همزمان محدویت‌های ابعادی به منظور ممانعت از افزایش وزن موتورسیکلت اصلی‌ترین چالش مهندسین در این پروژه بود. محاسبات نشان می‌داد که نباید وزن هر یک از چرخ‌ها بیش از ۲/۲ کیلوگرم باشد.

یکی دیگر از چالش‌هایی که در این پروژه مطرح بود، تحلیل تنش‌های وارد بر بیرینگ تحت شرایط مختلف از قبیل حرکت موتورسیکلت روی سطح جاده و پرواز آن بود. همچنین خطر بالا رفتن بیش از حد دمای بیرینگ در اثر عملکرد توربین‌ها نیز وجود داشت.

پس از انجام محاسبات مختلف، در نهایت مجموعه بیرینگ‌ها به همراه هوزینگ‌ها و … تولید گردید. هوزینگ‌ها به گونه تغییر داده شده بودند که موجب بهبود هدایت المان‌های غلتشی در مسیر ساچمه‌رو شوند. در تولید قسمت‌هایی از این مجموعه‌ها از تکنولوژی پرینت سه‌بعدی استفاده شده است و بیرینگ‌ها نیز از نوع بلبرینگ‌های دارای ۴ نقطه تماس انتخاب شده‌اند.

ویدئوی حاضر تیزر کوتاهی است که به معرفی LMV 496، اولین موتورسیکلت الکتریکی پرنده جهان که محصول همکاری شرکت‌های NTN-SNR و AZARETH است، می‌پردازد.

ساخت اولین موتورسیکلت پرنده با همکاری NTN-SNR (قسمت اول)

آشنایی با شرکت NTN

bearingnet_blog