نگاهی به چالش‌های استفاده از بیرینگ‌های غلتشی در خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی
خودروهای الکتریکی

طی سال های اخیر، تولید ماشین‌های الکتریکی نسبت به گذشته رونق بیشتری گرفته و به نظر می‌رسد که این روند در آینده نیز ادامه یابد. اما برای جایگزینی کامل خودروهای بنزینی با ماشین‌های الکتریکی، باید عملکرد این ماشین‌ها از نقطه نظرهای مختلف ارتقاء یابد. این بهبود عملکرد، در گرو غلبه بر چالش‌های جدیدی است که در طراحی و تولید اجزاء مختلف این ماشین‌ها با آن مواجهیم. یکی از مهم‌ترین این اجزاء، بیرینگ‌های غلتشی هستند. استفاده از بیرینگ‌های غلتشی در خودروها همواره با چالش‌هایی همراه بوده است. ولی استفاده از آن‌ها در ماشین‌های الکتریکی، مهندسین را با چالش‌های مضاعفی روبه‌رو کرده که در این پست، به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم.

یکی از چالش‌های اصلی در استفاده از بیرینگ‌های غلتشی در خودروهای الکتریکی سرعت بالای چرخش بیرینگ در این خودروها در مقایسه با خودروهای بنزینی است. سرعت چرخش برخی از بیرینگ‌های غلتشی مورد استفاده در خودروهای برقی، تا ۳۰۰۰۰ دور در دقیقه هم می‌رسد که سرعت بسیار بالایی به شمار می‌رود. این عامل در کنار عوامل دیگر، موجب بالا رفتن حرارت در بیرینگ‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی می‌گردد. بنابراین باید راهکارهای مناسبی برای روانکاری و خنک‌سازی این بیرینگ‌ها اندیشیده شود.

یکی دیگر از چالش‌های رایج، خطر عبور جریان الکتریکی نشتی از داخل بیرینگ است. عبور جریان الکتریکی از داخل بیرینگ، آسیب‌هایی از قبیل pitting، fluting و تخریب روانکار درون بیرینگ را در پی خواهد داشت.

یک رولربیرینگ آسیب‌دیده در اثر عبور جریان الکتریکی
یک رولربیرینگ آسیب‌دیده در اثر عبور جریان الکتریکی

همچنین به دلیل این که انرژی این ماشین‌ها از باتری تأمین می‌گردد، مسئله اتلاف انرژی در بیرینگ‌های غلتشی مورد استفاده در خودروهای الکتریکی به مراتب جدی تر از خودروهای بنزینی است.

با توجه این چالش‌ها، مهندسین در حال تحقیق به منظور یافتن راهکارهای مناسب برای غلبه بر آن‌ها می‌باشند. پیش‌تر در خصوص برخی از این تلاش ها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که نمونه آن را می توانید از طریق لینک زیر مشاهده نمایید. در آینده، در خصوص راهکارهای مؤثر در حل این مشکلات، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با رولربیرینگ‌های مخروطی جدید شرکت NSK – ویژه استفاده در ماشین‌های الکتریکی

bearingnet_blog