دو مورد خرابی بیرینگ چرخ هواپیما در کانادا در یک ماه

بازنشدن یکی از چرخ‌های هواپیما به علت خرابی بیرینگ
بازنشدن یکی از چرخ‌های هواپیما به علت خرابی بیرینگ

در فوریه امسال، دو مورد خرابی بیرینگ چرخ هواپیما در کانادا رخ داده است. اگر چه خوشبختانه هر دو مورد بدون خسارت جانی بوده‌اند؛ اما تکرار یک مشکل در چنین فاصله زمانی کوتاهی، لزوم بازبینی رویه‌های موجود در بازرسی چرخ‌های هواپیما و خصوصاً بیرینگ‌های این چرخ‌ها را گوشزد می‌کند.

واقعه اول در ۱۸ فوریه امسال رخ داد که در طی آن، یک هواپیمای ایرباس A319-100 متعلق به خطوط هوایی کانادا که با ۱۲۰ مسافر و ۵ خدمه از نیویورک عازم تورنتو بود، در هنگام نشستن در فرودگاه تورنتو، دچار مشکل شد. خدمه پرواز و برج مراقبت متوجه شدند که یکی از چرخ‌های هواپیما باز نشده است و هواپیما مجبور به فرود اضطراری گردید. در بررسی‌هایی که بر روی این چرخ انجام شد، مشخص گردید که بیرینگ آن دچار آسیب شده است.

تنها یک هفته بعد، یعنی در ۲۵ فوریه امسال، در فرودگاه مونترال کانادا، یک مورد آتش‌سورزی ناگهانی در چرخ یک هواپیما که با ۴۸ مسافر و ۳ خدمه، روی باند فرود آمده بود، مشاهده شد. خوشبختانه این مورد نیز با آسیب جانی همراه نبود. بررسی‌های بعدی نشان داد که خرابی یکی از بلبرینگ‌های چرخ‌ هواپیما موجب افزایش حرارت در هنگام فرود و وقوع آتش‌سوزی شده است.

همان‌طور که ذکر شد، وقوع دو مورد خرابی پیش‌بینی نشده در بیرینگ‌های چرخ هواپیماهای خطوط هوایی یک کشور، آن هم به فاصله فقط یک هفته، لزوم بازبینی روند بررسی وضعیت بیرینگ‌های چرخ هواپیما را یادآور می‌گردد. امری که بهتر است هر چه سریع‌تر انجام شود؛ پیش از آن که حادثه سومی رخ دهد.

bearingnet_blog