جنگ تجاری چین و آمریکا و تأثیر آن بر تولیدکنندگان بیرینگ

بازرگانی بلبرینگ

جنگ جاری آمریکا و چین

احتمالاً تاکنون اخباری در خصوص جنگ تعرفه‌های میان چین و آمریکا شنیده‌اید. این جنگ تجاری زمانی آغاز شد که دولت دونالد ترامپ به بهانه مقابله با کسری تراز تجاری آمریکا در برابر چین تعرفه‌های گمرکی جدیدی را برای برخی از کالاهای چینی وضع نمود. این اقدام با پاسخ متقابل چین همراه شد و از آن پس طی چند مرحله، این دو کشور به فهرست کالاهای مشمول تعرفه‌های گمرکی یکدیگر افزوده‌اند.

بیرینگ‌ها نیز جزء کالاهایی هستند که دولت آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات آنها از چین تعیین نموده است. با توجه به این که آمریکا یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف بیرینگ‌های چینی می‌باشد، افزایش تعرفه مذکور تأثیر قابل توجهی بر شرکت‌های تولیدکننده بیرینگ در چین خواهد داشت. گر‌چه این شرکت‌های آمریکایی واردکننده بیرینگ هستند که تعرفه گمرکی را می‌پردازند، ولی گران‌تر شدن واردات بیرینگ از چین روی میزان فروش تولیدکنندگان چینی تأثیر محسوسی خواهد داشت.

این خبر خوشی برای تولیدکنندگان هندی بیرینگ است؛ چرا که تنها کشوری که تولیدکنندگان بیرینگ آن، هم از نظر حجم تولید و هم از نظر محدوده قیمت، قابلیت رقابت با تولیدکنندگان چینی را دارند، کشور هندوستان است. زیرا بیرینگ‌های ژاپنی و اروپایی تفاوت قیمت چند برابری نسبت به بیرینگ‌های چینی دارند؛ به طوری که حتی اعمال تعرفه ۲۵ درصدی به بیرینگ‌های چینی نیز تغییر محسوسی در تفاوت قیمت‌های بیرینگ‌های ژاپنی و اروپایی با بیرینگ‌های چینی نخواهد داشت. اما همان طور که گفته شد، بیرینگ‌های تولید شده در کشور هندوستان، هم از نظر حجم تولید و عرضه و هم از نظر سطح قیمت و کیفیت با بیرینگ‌های چینی رقابت می‌کنند. بنابراین در صورت ادامه جنگ تجاری چین و آمریکا، احتمالاً تولیدکنندگان هندی بخش قابل توجهی از بازار بیرینگ آمریکا را از دست تولیدکنندگان چینی خارج نمایند و تولیدکنندگان چینی بیرینگ، باید به دنبال بازارهای مصرف جدید برای جبران کاهش فروش خود به آمریکا باشند.

در این میان، ایران گزینه مناسبی برای صادرات بیرینگ های چینی خواهد بود، زیرا افزایش قیمت ارز در ایران، قیمت بیرینگ های اروپایی را به حدی بالا برده که استفاده از آنها برای بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی بیرینگ صرفه اقتصادی ندارد. همچنین با تشدید تحریم ها، ارتباط با بسیاری از تولیدکنندگان بیرینگ اروپایی و ژاپنی برای شرکت‌های ایرانی سخت تر از گذشته خواهد شد. همچنین احتمال تجارت میان ایران و چین با استفاده از یوان و حتی واردات کالاهای چینی در قبال صادرات نفت ایران نیز مطرح می‌باشد که در صورت عملی شدن بر میزان واردات بیرینگ از چین خواهد افزود. البته بازار ایران بسیار کوچک تر از بازار بیرینگ آمریکا است و تولیدکنندگان چینی برای جبران بازار از دست رفته خود در آمریکا، باید به دنبال بازارهای متعددی باشند.

اطلاعات بیشتر درباره موضوع

bearingnet_blog