استفاده از روغن در روانکاری بیرینگ‌های غلتشی

انتخاب درست نوع روانکار، یکی از مهم‌ترین ارکان نگهداری مناسب از یک بیرینگ است. به طور معمول بیشتر از گریس برای روانکاری بیرینگ‌های غلتشی استفاده می‌گردد. اما در برخی موارد انتخاب روغن، گزینه مناسب‌تری است. در این پست به معرفی مهم‌ترین عواملی که موجب استفاده از روغن به جای گریس در روانکاری بیرینگ‌های غلتشی می‌شود، می‌پردازیم.

* استفاده از روغن برای روانکاری سایر قطعات مرتبط با بیرینگ

در برخی از دستگاه ها برای روانکاری سایر قطعات مرتبط با بیرینگ، نیازمند استفاده از روغن هستیم. در این موارد، معمولاً از همان روغن برای روانکاری بیرینگ نیز استفاده می‌گردد؛ به شرط آن که استفاده از روغن مورد نظر، برای روانکاری بیرینگ مشکلی ایجاد نکند.

* نیاز به خنک‌کاری بیرینگ

در برخی موارد دمای عملکردی بیرینگ بالاست و نیازمند کاهش این دما هستیم. در چنین مواردی، استفاده از یک سیستم روغن در چرخش که با خنک‌کاری روغن در قسمتی از سیکل همراه باشد، می‌تواند به عنوان یک انتخاب هوشمندانه تلقی گردد.

* نیاز به زدودن آلودگی‌های احتمالی از داخل بیرینگ

می‌توان با استفاده از یک چرخه روغن برای روانکاری بیرینگ و قرار دادن فیلتر در مسیر روغن، آلودگی‌های داخل بیرینگ را فیلتر نمود.

* نیاز به پایش وضعیت بیرینگ از طریق بررسی روانکار در حین چرخش بیرینگ

استفاده از سیکل روغن و یا حمام روغن برای روانکاری بیرینگ و نمونه‌گیری از آن، روشی برای تشخیص برخی از آسیب‌های احتمالی از قبیل وقوع سایش در داخل بیرینگ است.

* بازه‌های روانکاری مجدد کوتاه‌مدت

اگر بازه‌های روانکاری مجدد مورد نیاز یک بیرینگ کوتاه‌مدت باشد، تمایل به استفاده از روغن برای روانکاری بیرینگ افزایش می‌یابد. هر چند که روش‌های دیگری نیز برای غلبه بر این مشکل وجود دارد.

bearingnet_blog